måndag 29 december 2014

En pärla tagen av havet ?


Jag såg häromkvällen en dokumentär från Khao Lak, före Tsunamin kom in för 10 år sen. Och de visade ett "hotell", men jag vet inte om man ska kalla det ett hotell heller. Det var något av de mest unika, och vackraste hotellen jag sett och det första som slog mig var att DIT vill jag åka. Hotellet och bungalowna var byggde med träd som gick rakt igenom husen, det var mycket unikt och personligt.
Det var en svensk reporter som hade filmat privat med sin kamera och intervjuat Mai och hennes man som ägde hotellet tre dagar före Tsunamin kom.
Tre dagar senare kom Tsunamin, den svepte bort ALLT. Alla träd, alla bungalows och Mai dog. Hennes man och barn överlevde, men hon som verkligen värnade om naturen och älskade sitt jobb dog. Det var verkligen fruktansvärt. Idag står Khao Lak, som brukade vara ett ställe med mysiga bungalows, uppbyggt på lyxhotell längs med hela stranden.

Jag minns tusnami dagen som igår, jag hade en väninna på plats som några dagar före hade varit på Phi Phi örarna och snorklat, och ovissheten att inte veta vad som hänt var fruktansvärd.

Jag har tittat på många filmer från Tsunami händelserna, och läst många böcker om de som överlevt. Jag tycker ju bäst om såna böcker som är verklighetsbaserade, så Tsunaminhändelserna har varit något av de bästa skrivna böckerna jag har läst hittills.

Om någon vet av ett lika unikt hotell som detta så berätta gärna, jag skulle gärna bo på ett lika unikt hotell som dethär var.

Bilderna är lånade från Google.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv