söndag 20 juli 2014

Resedag 3

Dag nummer tre åkte vi iväg till Artic Moose farm som ligger en bit från
Överkalix för att hälsa på tama älgar. Dethär är absolut en av de häftigaste
sakerna jag fått göra i mitt liv, träffa en livs levande älg som står mitt framför
mig och som man kan klappa och gosa med, och som tycker om BANANER!?
Och som kommer när man kallar på dem. Det var verkligen otroligt
!

Dethär är Oskar, rysk-finsk älg som kommer bli ca. 2 meter i mank som vuxen.
Han kommer också att inridas om några år av hans ägare som är en verklig ÄLGVÄN.
Ägaren är verkligen mån om dessa älgar och de mår verkligen bra i hans sällskap,
det märktes tydligt att de tyckte om husse och att de var van vid folk.


Det fanns mycket olika souvenirer att köpas, och bla. dethär fanns på
plats inne i det stora serveringsrummet. En konstnär som målar på älghorn.
Otroligt skickligt och fint.
Det fanns också en hel del annat, som vanliga älg och renhorn. Nyckelringar,
disktrasor, handdukar, kramdjur, vykort, statyer os.v.
Jag rekommenderar varmt ett besök till Artic Moose Farm, dit hoppas jag
få komma fler gånger.

Vi bilade iväg till Jokkfall sen på dagen och fick se ett riktigt vackert
vattenfall, som donade mäktigt.

En laxtrappa fanns också vid Jokkfall, och där syntes
det hur laxar simmade upp vidare i trappan och stora varm dom.

Vid Jokkfall fanns det mycket fiskare, men också bara de
som kom dit för att njuta, som vi te.x. Jag åt vid restaurangen
de hade vid Jokkfall, och deras lax var riktigt god.

På kvällen anlände vi till Seskarö efter att ha bilat många kilometer.
Vi var rejält trötta, men lyckliga. Dagen efter började vi vår hemfärd,
men förståss var vi in via IKEA och Hööks och shoppade lite småsaker.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv