torsdag 16 maj 2013

Lessamt

Idag blev jag riktigt ledsen då jag for körandes till jobbet. Jag hittade återigen en katt vid nästan exakt samma ställe som jag såg en för några veckor sen. Jag stannade bilen och flytta undan stackaren, en vit och svart korthårig. Jag hade så svårt att hålla tårarna tillbaka för jag tyckte så synd om katten som hamnat under något eländigt fordon.
När jag kom hem såg jag en till katt, en svart långhårig som låg i Överesse. Jag blev nästan förbannad då. Det är TREDJE katten på en vecka som ligger död i Esse trakterna. HUR kan det vara möjligt att tre katter dör inom loppet av en vecka ?
Jag stannade till där jag hittade den vit och svarta katten imorse, men nån hade hämtat den redan nu på eftermiddagen och det kändes skönt att den fått åka hem iallafall. Jag knacka på vid ett hus och sa om de har en svart och vit katt och svaret jag fick var: Var det du som körde ihjäl den ? Nej sa jag, jag flyttade på den så att inte stackaren skulle bli platt som en pannkaka. Man behöver väl inte automatiskt ha kört ihjäl nåns katt bara för att man kommer om frågar om de saknar en katt, det finns faktiskt något som kallas medlidande för andra också..! Dock var det inte deras katt utan eventuellt grannens, och hon skulle meddela dem att jag hittat katten imorse och flyttat den till sidan.

Jag har en gång kört på en katt. Och det var en av de mest hemska sakerna som jag upplevt, jag fick sen reda på att det var en kompis katt dessutom, och det gjorde ju minsann inte saken bättre. Jag bad ju om förlåtelse, men jag hann faktiskt inte alls bromsa. Och vad kunde jag åt det, jag skulle ju inte kunna ta ihjäl ett djur på kommando heller! så mycket tycker jag om djur.

Snälla ni som kör på ett husdjur, tänk att det är någons familjemedlem som kan vara högt älskad. Flytta det till sidan, skriv en lapp och stick under djuret och säg att ni kört på djuret och det var en olycka, det är väldigt enkelt. För jag vet att om min katt skulle bli påkörd skulle jag gärna vilja veta vad som hände. Då slipper man grubbla om ens älskade katt har lidit länge före den dog.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv