lördag 13 december 2014

Luciatraditioner nu och då


 Lucia morgon är en av de högtider inom julen jag har tyckt allra mest om.

När jag var riktigt liten lussade vi för fammo och en gammal tant som vi bodde granne med, det var väldigt omtyckt, och sen när vi kom i skolåldern så blev det ju julfesterna som lucia kom in i bilden.

Jag minns tydligt skolans julfester. Två av dem speciellt bra. Den ena gången hade vi en sång som vi faktiskt inte kunde så bra, och vi gjorde ju ett tappert försök att berätta det för vår klassföreståndare att denhär kan vi inte. Hon trodde vi var nervösa och sa att vi visst kunde den och att om vi inte kunde den tog man hem sitt sångpapper och övade. Nu var det ju så att ingen av oss hade lust att öva hemma, till den påföljd att på luciamorgon kom luciatåget in och när just den sången skulle sjungas stod vi och nynnade tre verser igenom förutom en i luciatåget som faktiskt hade gjort sin hemläxa.
Det andra riktigt ordentliga minnet är att vår lucia passade på att bryta benet strax några veckor före julfesten, så vi hade varken in- eller ut tågning utan vi stod klart på scenen och Lucia tvingades hålla i en julstjärna i famnen, vilket vi och lucian inte alls ville. Men också där blev det ett lucia att minnas riktigt bra, och Lucia var dessutom med på pjäsen som vi hade den julfesten så det var toppen!

Nu iår har jag fått delta i luciamorgon på lågstadiet här i Lepplax, så det blir ju en ny tradition, och när jag var liten var min största dröm att delta i Luciatåget med häst i Esse. Och det har jag gjort i princip varje år sen jag skaffade Alma och Diva. Det är riktigt roligt, men vädret begränsar ofta mig och ponnyerna beroende på underlaget då jag har dem barfota (dvs. utan skor under hovarna).
Iår kommer nog båda hästarna med, eftersom det är en GRÖN lucia iår. Lite trist, men roligt att jag kan delta.

Jag önskar er alla en riktigt trevlig lucia. Och den som vill se ett riktigt stort och fint Luciatåg med häst så kom till Esse!
Vi har ett stort luciatåg och ifjol tror jag vi hade 10-12 hästar med oss, så kom och titta på oss! :)

Inga kommentarer:

Bloggarkiv